onsdag 19 september 2012

Egen sojamjölk

För några veckor sedan fick jag en idé, varför inte prova göra egen sojamjölk! Det är så att jag har sojaprotein pulver som jag äter som mellanmål när jag är lat och vad innehåller sojamjölk som man köper? Jo ungefär 7% sojapulver (dvs malen soja som nästan är samma sak som mitt sojaprotein), vatten, lite salt, lite vitmanier och ibland socker eller vaniljsocker. Visst man förlorar de tillsatta vitaminerna och mineralerna när man gör eget, men äter en varierad kost så tror knappast att en dl mjölk/dag kommer göra en stor skillnad.

Önskar jag hade mer plats i kylskåpet så jag kunde göra mer än 0,5 l i taget!

Recept:
0,5 liter vatten
1 tsk sojaprotein pulver
1 krm salt (tog ungefär så lite som jag kunde haha)
ca 1,5 krm vanljpulver

Blanda ihop och häll upp i lämplig flaska.

Precis efter jag gjorde mjölken hade jag i lite i kaffet och det var gott! Dock tror jag det blir godare efter det har stått ett tag så saltet och sockret hinner lösa sig. Ev. kan det behövas mer vaniljsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar